9 خرداد 1398

ریاست مرکز آموزش علمی کاربردی خبر از افزایش تعداد دانشجویان و منابع درآمدی مرکز خبر داد

در سال 1388 ، مرکز آموزش علمی کاربردی شهرداری بروجرد با پذیرش دانشجو در سه رشته معماری، فناوری اطلاعات و ارتباطات و گل و گیاه زینتی با هدف ارتقاء سطح علمی و عملی کارکنان شهرداری و سایر بخش های خصوصی و دولتی کار خود را آغاز نمود.

 

در طی ده سال گذشته این مرکز، فراز و فرودها و حتی بحران هایی را در حوزه های مختلف: تعداد دانشجو، امور اداری، عدم رسیدگی به امور دانش آموختگان و حذف کامل دوره، وضعیت آموزشی و امور مالی به خود دیده است.

 

اکنون به مدت یک سال و اندی است که یکی از مدرسین و مدیران گروه اسبق مرکز که سوابق مدیریتی در بخش های دیگر شهرداری را نیز در کارنامه خود دارد، ریاست آنرا بر عهده گرفته. لذا با وی به گفتگو نشستیم تا فعالیت های به انجام رسیده برای ارتقاء مرکز و برنامه های آتی آن را جویا شویم.

 

فردین گودرزی در این مصاحبه درخصوص افزایش تعداد دانشجویان و چشم انداز مطلوب درآمدی مرکز، افزایش سرانه های مختلف آموزشی، ورزشی و ... مرکز، برگزاری دوره های آموزشی متعدد در این مرکز، جذب رشته های جدید، فعالیت های فرهنگی صورت پذیرفته و اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات موجود توضیحاتی را ارائه داد.

 

بااشاره به سوابق مدیریتی خود دقیقا کی و با چه وضعیتی از نظر تعداد دانشجو، تعداد رشته و وضعیت مالی مسئولیت مرکز را تحویل گرفتید 

 

اینجانب فردین گودرزی، 16 سال سابقه کار در شهرداری را دارم و در این مدت در سمت های مختلف مدیریتی مشغول به خدمت بوده ام. در این مرکز آموزشی نیز پس از طی مراحل قانونی «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» و «موسسه آموزش عالی علمی-کاربردی مدیریت شهری و روستایی وزارت کشور» از مورخ 26/6/96 رسماً فعالیت خود را آغاز نمودم.

 

نقاط ضعف این مرکز در زمینه امور اداری بیش از17 مورد بود که از آن جمله می توان به ضعف نگرش سیستمی و ناهماهنگی بین حوزه‌های مختلف مرکز، حوزه بندی نامناسب سیستم اداری، تداخل وظایف حوزه های غیرمرتبط با هم، عدم وجود بایگانی الکترونیکی، نبود برنامه‌ای جامع برای مرکز و نبود بانک اطلاعاتی کامل و منظم از پرسنل اشاره نمود.

 

همچنین این مرکز با توجه به اینکه دارای پتانسیل های فراوان برای جذب دانشجو می باشد متأسفانه در حوزه مالی در سنوات قبل به ویژه 3 سال اخیر نتوانسته عملکرد مطلوبی داشته باشد، از آن جمله می توان به حقوق معوقه کارکنان از خرداد سال 96 تا پایان شهریور سال 96، وجود بدهی فراوان به مدرسین، عدم پیگیری مطالبات دانشجویان، عدم تسویه حساب بیمه پرسنل، پرداخت مساعده ها، علی الحساب ها و حق الزحمه های غیرقانونی به صورت ماهانه و نبود بودجه مالی دقیق اشاره نمود.
 

وضعیت آموزشی این مرکز تا تاریخ 96/2/18 بنا به بازدید و ارزیابی هیأت نظارت و ارزیابی سازمان مرکزی، با مشکلات فراوان در حوزه آموزشی روبرو بود که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
 نبود توسعه کمی و کیفی کتابخانه براساس استانداردهای ابلاغی دانشگاه

  1.  عدم تخصیص فضای مناسب با شاخص های کمی و کیفی برای بایگانی اسناد و مدارک
  2.  عدم جدیت در اجرای کامل ضوابط و مقررات آموزشی 
  3. عدم اجرای برنامه درسی مصوب در رشته های مختلف
  4. عدم رسیدگی به امور دانش آموختگان و انباشته شدن پرونده های فراغت از تحصیل دانشجویان (به تعداد 225 پرونده) که سبب نارضایتی دانشجویان و خانواده این عزیزان شده بود و همین موضوع منجر به رای نظارتی برای مرکز در تاریخ 12/6/96 گردید و این مرکز را با یک چالش و بحران شدید آموزشی، اداری و به ویژه مالی مواجه کرد که از جمله تبعات آن می توان به حذف کامل دوره ها و عدم پذیرش کامل دوره در نیمسال اول سال تحصیلی 96-97 اشاره کرد. 
     

لازم به ذکر است در بدو ورود بنده در روزهای اول فقط توانستیم با ایجاد وحدت رویه و تعامل فقط از پذیرش دوره های کارشناسی سال تحصیلی 97-96 محروم شویم و تعداد دانشجویان به حداقل مقدار ممکن یعنی 165 نفر نزول پیدا کرد و حال بعد از انجام مراحل قانونی و اصلاح ساختار اداری، آموزشی، توجه به ضوابط قانونی، تعامل با مؤسسه و دانشگاه جامع و بررسی یک به یک مشکلات و حل آنها توانستیم رأی نظارتی را حذف کرده و نه تنها اقدام به پذیرش دوره های قبل کنیم بلکه با استانداردسازی دوره های جدیدی را هم به مرکز اضافه کنیم و از اینرو تعداد دانشجویان را به 230 نفر افزایش دهیم و از سوی دیگر 370 نفر را هم فارغ التحصیل نماییم.

 

درخصوص تاسیس و راه اندازی رشته های جدید چه کارهایی صورت گرفته و یا انجام خواهد شد


دانشگاه جامع علمی کاربردی یک دانشگاه مهارت محور و شغل محور است، رشته های مورد پذیرش ما کاملا موافق با نیاز استان و ماموریت های خدمتی شهرداری بروجرد است. لذا این مرکز سعی دارد با رعایت این نکته  رشته هایی را درخواست دهد که در بازار کار استان مورد نیاز باشند. همچنین ایجاد بستر و زیرساخت های لازم در حوزه های مختلف دانشجویی از جمله الزامات مراکز آموزشی برای جذب رشته جدید است. ما فعالیت های زیادی در حوزه های دانشجویی از جمله فعالیت های ورزشی، انجمن های علمی و فرهنگی و استفاده بهینه از محیط کار انجام داده ایم از جمله انعقاد تفاهم نامه های فراوان با محیط های کاری که دارای پتانسیل لازم برای اجرای دروس کاربردی میباشند که به یاری خداوند با برنامه ریزی های جدید  توانستیم رشته های جدید و پرتقاضایی را به مجموعه رشته های مرکز اضافه نماییم. همچنین باتوجه به ظرفیت‌های لرستان در حوزه گردشگری به دنبال ایجاد رشته‌های مرتبط با گردشگری در این مرکز هستیم .
 

درمورد تجهیز مرکز به امکانات آموزشی و تحقیقاتی نیز توضیحاتی بفرمایید. آیا تجهیزات آموزشی جدیدی در این مدت به این مرکز اضافه شده است؟


ما در راستای سیاست های توسعه ای مرکز قدم های بلندی برداشته ایم که به مدد و حمایت شهردار محترم و ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی بوده است که از آن جمله می توان به برگزاری کارگاه‌های اشتغال و کارآفرینی، افتتاح کلینیک مشاوره «اشتغال و کارآفرینی» و به یاری خداوند در آینده نزدیک به راه‌اندازی مرکز رشد گردشگری اشاره نمود. در حال حاضر اولین و تنها نمایندگی انجمن علوم ایمنی ایران (HSE) در غرب کشور را از آن خود داریم.  سخنرانی و همایش های علمی و پژوهشی متنوعی در حوزه کار و کارآفرینی و رشته های فنی مهندسی برگزار کرده ایم. قراردادها و تفاهم نامه های متعدد آموزشی و پژوهشی در راستای تجهیز مرکز با شرکت ها و موسسات اجرایی منعقد نموده ایم. در راستای کیفی بخشی امور نیز اقدام به بالا بردن سرانه فضای آموزشی از 1.2 مترمربع به 3 متر مربع برای هر دانشجو، فضای ورزشی از صفر به 3.2 متر مربع، فضای کارگاهی و اجرایی از 0.7 مترمربع به 1.2 مترمربع، فضای قرائت خانه کتابخانه از صفر به 50 مترمربع  نموده ایم. همچنین تعمیر، نگهداری و بروزرسانی سیستمهای کامپیوتر مرکز برای رشته های فناوری اطلاعات نیز هر دو ماه به طور کامل انجام میشود.
 

اساتید طرف قرارداد مرکز چگونه انتخاب میشوند؟


جذب مدرسان جدید در مراکز دانشگاه علمی کاربردی فقط از طریق امور مدرسان دانشگاه واحد استانی صورت می پذیرد ولی این مرکز با تشکیل یک کارگروه تخصصی در تمام ادوار تحصیلی از سال 96 تابحال درحال پالایش و رصد علمی، اخلاقی و.... مدرسان فعلی است که به واسطه این امر تعداد مدرسان این مرکز از 102 در سال 97 به 52 نفر کاهش یافته است و این مرکز توانست هم سطوح علمی مدرسان خود را بالاتر ببرد و هم در منابع مالی صرفه جویی قابل توجهی کند. در نهایت سیستم جذب مدرس به هیچ عنوان در اختیار مراکز نیست و فقط از طریق فراخوان عمومی (کشوری) بعد از اعلام نیاز مراکز و طی مراحل قانونی و مصاحبات متعدد علمی و... در واحد استان و دریافت کد تدریس و مجوز تدریس برای مراکز امکان پذیر خواهد بود.
 

مشکلات مالی و اقتصادی که گریبان گیر مراکز و دانشگاه های سطح کشور شده تا چه اندازه مراکز را تحت الشعاع خود قرار داده است.


 متاسفانه مدت هاست که در کشورمان با معضل مدرک‌گرایی مواجه هستیم و این موضوع تبدیل به یک فرهنگ و چالش اساسی شده است. تعداد بالای فارغ‌التحصیلان بیکار می‌تواند آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی برای فرد، جامعه و دولت به دنبال داشته باشد. در هر فعالیت آموزشی چند رکن از جمله خود دانشجو تأثیرگذار است اینکه برخی دانشجویان صرفاً برای کسب مدرک وارد سیستم آموزشی می‌شوند، کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار خواهد داد. مسئله کاهش دانشجو یک بحران جدی میباشد البته این مساله تنها با ارتقای کیفیت آموزشی قابل حل است و ما در مرکز در کنار نگاه اقتصادی، بر ارائه آموزش با کیفیت خوب تاکید داریم خوشبختانه در سال های اخیر در این مرکز به لحاظ کمی و کیفی، ارتقاء خوبی داشته‌ایم. کمک به مهارت‌آموزی از کارهای مهم این مرکز بوده است که به نوعی از وابستگی کامل به حضور دانشجو درحال رهایی هستیم ولی در این حوزه در ابتدای راه هستیم و سعی داریم این مسیر را با جدیت پیگیری کنیم. بحمدا... چشم‌انداز درآمدی خوبی برای این مرکز ترسیم شده است است. ضمن اینکه این درآمد باید همراه با کیفیت محتوا و محیط آموزشی ارتقا پیدا کند. افزایش 12درصدی درآمدهای آموزشی را نسبت به سال گذشته حتی با وجود کمبود دانشجو داشته ایم و این نشاندهنده توانمندسازی این مرکز در تمام عرصه ها میباشد.

 

چه فعالیتهای فرهنگی در زمان مدیریت شما در این مرکز صورت گرفته است


فعالیت فرهنگی از اهم امور مربوط به یک نهاد آموزشی است و به هیچ عنوان نباید نسبت به این مهم کوتاهی کرد و جزء شاخص های ارزیابی مراکز آموزش عالی میباشد  این مرکز در کنار فعالیت های آموزشی، علمی و پژوهشی خود همیشه امور فرهنگی را با توجه به نیاز و مناسبت های مختلف به انجام رسانده است. خوشبختانه از بدو ورود بنده تا به حال بیش از 200 مورد فعالیت فرهنگی در سامانه کشوری (درگاه فرهنگی دانشگاه ها) ثبت شده که از آن جمله می توان به امور فرهنگی مناسبتی تا مقوله های فرهنگی حجاب و عفاف، ترویج فرهنگ نماز خوانی و کارگاه های فرهنگی، اجتماعی و آسیب شناسی  و..... اشاره نمود و به طور جد این مهم از ارکان اصلی فعالیت های این مرکز می باشد.
 

 

Print
دی ان ان