10 آذر 1398

دکتر رحیم جافری مطرح کرد: اطمینان دارم اجرای «طرح تفکیک از مبدأ و بازیافت پسماند» در بروجرد با موفقیت همراه خواهد بود.

شهرداری بروجرد امروز در اولین همایش تفکیک از مبدأ و بازیافت پسماند که با حضور مسولین ادارات شهرستان ، اعضای شورای اسلامی شهر، معاونت عمرانی فرمانداری، مدیران شهرداری، نمایندگان سمن های زیست محیطی و شبکه بهداشت و درمان شهرستان در سالن همایش های شهرداری برگزار شده بود گفت: از تمام همشهریان برای حفظ محیط زیست و عملیاتی کردن طرح تفکیک از مبدأ درخواست کمک و همکاری دارم.

وی با بیان اینکه در بروجرد روزانه 200 تن زباله توسط شهرداری جمع آوری و دفن می شود، اظهار داشت: با توجه به عدم تفکیک زباله در مبدأ در شهرستان، صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می گردد.

دکتر رحیم جافری با اشاره به فرهنگ خوب گذشته در تجدید استفاده از وسایل روزمره تصریح کرد: متاسفانه هم اکنون شاهد آن هستیم که در مراسم های مختلف مذهبی، فرهنگی و ... به میزان قابل توجهی از لوازم یک بار مصرف استفاده می شود.

شهردار بروجرد در ادامه روند تولید زباله به لحاظ آلوده نمودن آب های زیر زمینی، هوا و تخریب تدریجی خاک را بسیار نگران کننده عنوان کرد و افزود: از مردم فرهیخته شهر بروجرد خواهشمندم تا مجموعه شهرداری را در موفقیت اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ یاری نمایند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در این طرح، شهر بروجرد به 10 ناحیه تفکیک شده است و برای هر ناحیه دو مروج فرهنگی و کارشناس حوزه پسماند در نظر گرفته شده است. بطوریکه در هر محله یک کیوسک بازیافت برای تحویل زباله های خشک جانمایی شده و در مقابل دریافت زباله ها، مواد شوینده و .... به مراجعه کنندگان تحویل داده می شود.

دکتر جافری فرهنگ سازی در اماکن عمومی از جمله مدارس، مساجد و ... را از دیگر اقداماتی برشمرد که در این حوزه در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

شهردار بروجرد از شناسایی افراد زباله گرد به منظور استفاده بهینه از ظرفیت آنها برای اجرای موفق این طرح خبر داد و افزود: سعی داریم تا اجرای این طرح سبب قطع درآمد این قشر ضعیف از جامعه نیز نگردد.

«تغییر الگوی مصرف»، «استفاده از نیروهای متخصص»، «اهتمام ویژه به تعمیر اساسی ناوگان حمل پسماندهای شهری»، «انجام طرح های پژوهشی موثر در حوزه پسماند» و «جمع آوری و بازیافت نخاله های ساختمانی» از دیگر سرفصل های مورد تاکید شهردار محترم در این همایش بود.

شهردار بروجرد با انتقاد از استاندارد نبودن اماکن فعلی در نظر گرفته شده برای دفن پسماند، بر جانمایی فضاهای جدید با معیارهای علمی برای انجام مهم تاکید نمود.

وی در انتها اجرای موفق این طرح را منوط به همکاری تمامی ادارات ذیربط شهرستان از جمله شبکه بهداشت و درمان، نیروی انتظامی و محیط زیست دانست و ابراز اطمینان کرد تا با عنایت به پیشینه سترگ فرهنگی مردم بروجرد اجرای این طرح با موفقیت همراه باشد.

 

Print
دی ان ان